Lagt på www.berlingske.dk 19. november 2003 kl. 00:00
Hovsa-politik bag strukturreform
Af Roger Buch, Lektor, ph.d, cand.
scient. pol. Institut for Statskundskab, Syddansk Universitet
Tør
Venstre fortsætte med en kæmpe reform, der er et klart brud på regeringens
grundkoncept? Venstre-regeringens forslag til strukturreform møder modstand i
Venstres kommunalpolitiske bagland. Den interne modvilje er farlig for et
parti, som står stadig svagere i meningsmålingerne.
Regeringen og specielt Venstres
strategi i forhold til diskussionen om fremtidens kommunale struktur rejser
paradokser, som må vække undren både i befolkningen som helhed og - ikke mindst
- i det, man kan kalde det kommunale Venstre (135 borgmestre og næsten 1.700
politikere). Ideen om færre amter og kommuner er nemlig hverken fostret i
folkedybet eller i Venstres kommunalpolitiske bagland, men derimod i en lille
cirkel af ministre og yngre folketingsmedlemmer. Det kan være en farlig
strategi for en regering, som er midt i valgperioden og på vej ned ad bakken
mod næste valg, og som samtidig er gået fra et komfortabelt forspring i
meningsmålingerne til dødt løb med oppositionen. De tidligere mere velvilligt
indstillede medier er begyndt at skrue mere kritiske vinkler på, og både på personniveau
og på det politiske niveau sættes spørgsmålstegn ved regeringens troværdighed.
Det kan blive marginalerne, som afgør det næste valg, og spørgsmålet er, om
regeringen vil løbe risikoen ved en stor reform, som vil vække utilfredshed i
dele af det politiske bagland.
Det første paradoks er, at den største politiske
beslutning, regeringen skal tage i sin levetid, træffes på en måde, som bryder
med det grundkoncept, regeringen normalt bruger. Igangsættelsen af den største
reform i 40-50 år skete i sommeren 2002 i et herligt samspil mellem medier,
kronikskrivende økonomiske vismænd, Dansk Industri, yngre folketingsmedlemmer
og den almindelige agurketid. Denne kombination fik regeringen til, hen over
sommerferien, at skifte mening fra at være imod en strukturkommission til at
være for. Kursskiftet fik Venstres kommunalpolitiske bagland og det
kommunalpolitiske kontaktudvalg i særdeleshed blot til efterretning -
beslutningen var truffet. Kursskiftet er et brud med hele konceptet for
Venstres politik, der er styret af ideen om en fast kurs, hvor handling med
usvigelig sikkerhed følger på ord. Sagen om de famøse 50 mio. kr. til
handelssskolerne og senest ideen om besparelser på dagpengene har vist
regeringens - meget sympatiske - ømskindethed over for påstande eller blot
mistanker om løftebrud. Venstre lover og Venstre opfylder sine løfter. Derfor
er der en klar linje fra løfterne længe før valget i 2001, over løfterne under
valgkampen i 2001 og løfterne i regeringsgrundlaget til den politik, som er
ført siden. Her falder kommunalreformen fuldstændig udenfor, da emnet aldrig
har været berørt i de mange løfter gennem årene, hvilket eksempelvis kan ses i
regeringsgrundlaget, som findes på Statsministeriets hjemmeside. Heri står ikke
é ord om kommunalreform, men meget om amter og kommuner, da disse er krumtappen
i velfærdssamfundet og ingen regering kan føre politik uden fokus på amter og
kommuner. Regeringsgrundlaget var kun et halvt år gammelt, før regeringen
skiftede politik og besluttede undersøgelsesarbejdet, som kan lede til
omlægningen af hele velfærdssamfundet og få vidtrækkende effekter i årtier. Et
klart brud med hele konceptet for regeringen, og en fremgangsmåde, som har
udelukket, at reformen kunne blive en del af debatten ved et folketingsvalg
eller for den sags skyld et amts- og kommunalvalg. Og dette på et spørgsmål,
som er af så stor betydning, at spørgsmål som finanslov, fælles mønt,
EU-formandskab bliver bagateller i sammenligning - omfanget, effekterne,
omkostningerne og langtidsvirkningerne er væsentligt større for samfundet og
borgerne. Eksempelvis bliver omkostningerne til at gennemføre reformen så
store, at de vil få finanslovsforhandlinger til at fremstå som småpenge.
Det andet paradoks er, at regeringen siden
nedsættelsen af Strukturkommissionen har foretaget endnu et kursskifte, hvor
man på den ene side signalerer åbenhed, debat, og at alt er muligt, men på den
anden side signalerer, at man allerede har besluttet sig, og at hele
beslutningsprocessen har været lukket og præget af mangel på debat. I
åbningstalen nogle få dage før den formelle nedsættelse af Strukturkommissionen
blev regeringens politik beskrevet af statsministeren: »Den bestående kommunale
struktur i Danmark er nu over tredive år gammel. Det er regeringens opfattelse,
at tiden er kommet til en kritisk gennemgang af det bestående system.
Regeringen vil derfor i denne uge nedsætte en strukturkommission, som skal se
på, om det eksisterende system lever op til vor tids krav til et moderne
velfærdssamfund. Kommissionen skal tage sit udgangspunkt i borgerne og i de
opgaver, som skal løses. Så må strukturer og systemer indrette sig efter det.
Helt ærligt: Der er vist ikke mange uden for de snævre kredse af politikere,
som går op i, om en opgave bliver løst af staten, amtet eller kommunen. Folk
går op i, om opgaverne bliver løst ordentligt. Og det
er også sådan, kommissionen skal arbejde. Alt skal op at vende i luften. Der er
ikke skrevet en facitliste på forhånd. Intet er givet, og intet er fredet.«
På trods af, at intet er givet, kan man mindre
end et år senere læse følgende i det supplerende regeringsgrundlag: »Med
udgangspunkt i betænkningen fra Strukturkommissionen vil regeringen i foråret
2004 fremlægge et udspil og senest i folketingssamlingen 2004/2005 fremlægge
lovforslag til en opgavereform, herunder en reform af den regionale og evt.
primærkommunale struktur...«
Der skal altså ske noget med amternes
antal/opgaver og måske også med kommunernes antal/opgaver. Regeringen har også
i andre sammenhænge signaleret, at det sidste amtsrådsvalg har været afholdt -
måske skal der fortsat være et regionalt niveau, men ikke amter. Én ting er
altså givet: Der skal ske noget. Regeringen har endnu en gang bevæget sig, og
det endnu før regeringen kender Strukturkommissionens anbefalinger, og før der
har været blot antydningen af folkelig debat. Først med et års forsinkelse kom
debatten på Venstres landsmøde 8.-9. november, mens den planlagte debat blev
aflyst i 2002, da statsministeren på grund af formandskabet i EU ikke kunne
deltage i hele landsmødet. Man kan vist godt tillade sig at tale om debat i
ellevte time. Den folkelige debat om det vigtige emne skal så overstås i løbet
af et par måneder i foråret. Sammenligningen med den gode tid, man gennem årene
har afsat til andre vigtige spørgsmål som den fælles mønt og de europæiske
traktater, må vække undren - hvorfor dette hastværk?
Det tredje paradoks er, at regeringen - men også
mange andre i debatten - drejer diskussionen væk fra strukturer og over på
opgaver. »Vi skal først kigge på opgaverne og så derefter på strukturer« hører
man ofte i debatten. Det paradoksale er for det første, at man fra 1995 til
1998 netop havde Opgavekommissionen, der analyserede opgaveløsningen i stat,
amter og kommuner. For det andet er det desto mere paradoksalt, at
kommissionens konklusion var, at opgaverne i det store og hele blev løst
tilfredsstillende, som talrige undersøgelser har vist både før og siden. For
det tredje er virkeligheden, at opgaver og strukturer skal diskuteres i
sammenhæng, ligesom man skal se på økonomisk, faglig og demokratisk
bæredygtighed samtidig og alt dette i relation til, hvad det er for
lokalsamfund vi ønsker, og hvilket samfund som helhed vi ønsker. Er det
eksempelvis et samfund kun med liv i få bycentre eller et samfund med liv også i
landdistrikterne og de mindre byer? Det er det, Strukturkommissionen vil gøre:
servere tre modeller, som er tre miks af opgaver, strukturer, økonomi,
faglighed og demokrati og med tre forskellige effekter på lokalsamfundene og
samfundet som helhed. Så kompleks er debatten nemlig og derfor er den så svær
at få hold på for alle - både for borgerne, men også for de mange politikere,
embedsmænd og interesseorganisationer, som i øjeblikket holder kortene tæt ind
til kroppen, fordi alle er i tvivl. Men det er der ikke plads til i moderne
politik. Så hvad er løsningen, hvis man er i tvivl? Man skynder sig. For at
dræbe tvivlen og usikkerheden skal der træffes en hurtig beslutning - dette
høres oftere og oftere i debatten - og dermed bliver behovet for en reform en selvopfyldende
profeti.
Diskussionen af de tre paradokser kunne
fortsættes med andre eksempler - eksempelvis hvorfor en regering, som mildest
talt har været kritisk over for »smagsdommere«, laver en kommission alene med
eksperter og især embedsmænd og uden en eneste folkevalgt »smagsdommer«: amts-,
folketings- og kommunalpolitikere. Dem var der mange af i 1958, da man nedsatte
den kommission, som forberedte kommunalreformen i 1970, og det kom der vel
egentlig noget ganske godt ud af - men dengang gav man sig jo også tid til at
debattere før en så stor beslutning. Det er nok alt for gammeldags til politik
i det 21. århundrede.